تعویض سریع درایو توان بالا
در گزارش تصویری زیر مراحل جایگزینی یک درایو 630 کیلووات را در سیمان کنگان شرح می دهم.
برای یک نیروی فعال در صنعت کنترل دور موتور به ویژه در توان های بالا و صنایع سنگین گرفتن این پیغام که درایو فن ای پی (EP Fan – Electrostatic Precipitator)سوخته است یعنی فارغ از هر شرایطی فقط اماده سفر باش.
درایو 630 کیلووات سیمان کنگان سوخته بود ، خط متوقف شده و کشتی لبنانی با همه خدمه و هزینه های ثابت در انتهای یک کانوایر دو کیلو متری منتظر بار سیمان نشسته بود.
درایو سوخته مدل قدیمی Pdrive- MX Plusبود که علت سوختن واضح بود. کارشناس جوان شرکت فرانسوی امده بود برای راه اندازی یک درایو از نسل گذشته.
در یک فن توان بالا مهمترین تنظیم درایو ، تنظیمات مربوط به توقف است.
- نحوه توقف (Stop Mode) -که میبایست به صورت Free Wheel یا Coast Stop باشد.
- زمان توقف –بهتر است در زمان پیش راه اندازی یک بار در دور نامی فرمان توقف صادر شود تا زمان حدودی توقف طبیعی اشکار گردد. سپس زمان توقف(Deceleration Time) در همان حدود تنظیم گردد.
برای فن مثال بالا حدودا بیست دقیقه یا 12000ثانیه
کارشناس جوان فرانسوی زمان توقف را 30 ثانیه تنظیم کرده بود!!!!
تصویر زیر مربوط به درایو سوخته می باشد.
3. سوال: چرا با توجه به تنظیم Stop Mode هنوز زمان توقف مهم است؟ زمانیکه اتاق کنترل که با سیگنال 4-20 mA میزان دور الکتروموتور را تعیین میکند ، فرمان کاهش دور بدهد.
مثلا از 35 HZ به 32 HZ ، اگر زمان کلی توقف 30 ثانیه تنظیم شده باشد یعنی درایو فقط چند ثانیه برای این تغییر زمان دارد که موجبات برگشت انرژی از موتور به درایو (Regeneration)و بالا رفتن سطح DC و سوختن خازن ها و عناصر قدرت میشود
شرکت کنترل موتو البرز کهن نماینده انحصاری NANCAL
4. توجه داشته باشید داریوهای ELIN دارای پارامتر افزایش خودکار زمان توقف (Extend Deceleration Time) نیز هستند ، ولی تنظیم 30 ثانیه به جای 12000 ثانیه این فرصت را از درایو خواهد گرفت
5. درایو با اولین ماشین به سمت جنوب حرکت کرده و بنده با اولین پرواز به عسلویه و از آنجا زمینی به سمت کنگان . زیبایی این سیمان به دلیل اتصال خروجی محصول کارخانه از طریق یک نوار نقاله دو کیلومتری در قلب خلیج نیلگون فارس به یک اسکله بارگیری بود
این مسئله حساسیت موضوع را از این جهت افزایش میداد که در صورت توقف هزینه های جاری و جریمه سکون کشتی قطری نیز با شرکت سیمان بود
درایو 630 کیلووات رسید و در اولین سلول موجود در انبار کارخانه جانمایی شد و سپس با احتیاط به اتاق کنترل6. منتقل گردید
7. یکی از نکات بسیار مهم در مورد مونتاژ درایوهای توان بالا،بررسی احتمال از دست دادن کلی درایو و سرعت جایگزینی است.
معمولا در مناقصات چون قیمت نهایی حرف اخر را میزند ،تابلو ساز مجبور به صرفه جویی است ولی بنده تلاش می کنم اهمیت امتیاز فنی در مناقصات و ملاحظات گروه مهندس برق را بسیار روشن کنم
در این مثال چون درایو اصلی فقط در یک تک سلول بود ما توانستیم در کمتر از چند ساعت کار کابلکشی و اتصال مجدد را انجام دهیم
8. درایو به علت 12 پالسه بودن دارای دو ورودی و ترانس مخصوص بود و به علت فاصله الکتروموتور از اتاق کنترل سلف های سه فاز خروجی نیز لحاظ شده بودند.
9. در فاصله تعویض کابل ها فرصت قدم زدن بر روی نوار نقاله و بازدید از کشتی صورت گرفت و گپ و گفتی با ناخدای لبنانی که مشغول ماهیگیری بود. خلیج فارس واقعا نیلگون و زیباست.
10. درایو Pdrive MXeco جایگزین Mx Plus گردید با زمان توقف 12000 ثانیه و سیگنال های فرمان و کنترل از اتاق کنترل متصل گردید.
همچنین دو خروجی انالوگ به اتاق فرمان جهت مانیتورینگ جریان و فرکانس ارسال گردید.
ناخدای لبنانی خوشحال با کشتی بار گیری شده به سمت مقصد حرکت کرد و من با خودم عهد کردم این تجربه را با دوستان جوان مطرح کنم.
وقتی یک بار با انرژی حرکتی بسیار بالا داریم نحوه توقف و زمان توقف حیاتی ترین تنظیم درایو است.
سلامت باشید
تالیف: مهندس امیر انوری
برای ارتباط با ما اینجا کلیک کنید
دیدگاه خود را بنویسید